Kattkärring....och mer bröd



Jag bakade mer surdegsbröd idag och vågade mig på att improvisera lite grann. Det blev jättegott. Försöker mig på att skriva ner receptet på ett ungefär, lite svårt eftersom jag höftade:

Mitt surdegsbröd:

25 gr jäst
5 dl varmt vatten
1,5 dl surdegsgrund
50 g mjukt smör
1 dl krossat linfrö
1 dl rågflingor
4 dl rågsikt
8-10 dl vetemjöl special

Smula jästen och rör ner i varmt vatten. Tillstätt resten av ingredienserna och kör på lägsta hastigeheten i 3 minuter. Kör sedan på mellanhastighet i ytterligare 7 minuter. Jäs i en timme. Gör två limpor av degen och skär en skåra på längden i varje bröd. Låt jäsa en timme till.

Sätt ugnen på 250 grader. Släng in några isbitar samtidigt som brödet och sänk temperaturen till 220 grader. Grädda i ca 30 minuter


Äldsta sonen sa häromdagen:

- Aktare mamma, du kommer bli en sån där kattkärring!
-Vadå, sa jag?
-Ja en sån där som går i gamla trasiga koftor och bor ensam med 100 katter!

Jösses! Han tycker att jag har blivit knäpp som bryr mig om miljön och vad vi äter. Dessutom är jag hjälpkvinna vid förlssningar. Tillräckligt knäppt för att vara en "kattkärring" i hans värld tydligen!

Annars var jag på besök hos en blivande mamma idag. Ensam mamma, två kompisar som ska vara med på förlossningen. Ska blir spännande.

Och jag är INGEN kattkärring! Bara så ni vet!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är inte du allergisk mot katt?



Konstigt tycker jag att kvinnor med ett intresse, blir katttanter, medan killar blir tja möjligen lätt kufiska då?

Postat av: Veronica

Då är jag nog en kattkärring aspirant jag med och jag har ju 2 så det närmar sig 100.



Har totalångest för att lämna lillen för doulning nu i feb. Trode inte man kunde ha sån separationsångest

2009-02-03 @ 06:26:43
URL: http://www.veronicasblogg.se
Postat av: Isa

Kattkärring, haha! Jag förstår precis vad han menar men jag tror att du är väldigt långt ifrån att bli en sån! Innerst inne är han säkert både glad och stolt över att ha en mamma som bryr sig om miljön och andra människor.



Spännande med doulauppdraget och vilket jättefint bröd du bakat! Sambon har äntligen kastat sin 48:e surdeg då det aldrig blev bra. Samma kväll bakade han ett vanligt bröd som blev perfekt! Vi får nog hålla oss tilld et även om jag älskar surdegsbröd.



Kram!

2009-02-03 @ 10:22:54
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Trixie

Isa: har han lite jäst i brödet + surdeg? Bubblar surdegen ordentligt innan han börjar baka?

2009-02-03 @ 20:27:03
URL: http://trixie63.blogg.se/
Postat av: Trixie

Isa: har han lite jäst i brödet + surdeg? Bubblar surdegen ordentligt innan han börjar baka?

2009-02-03 @ 20:29:26
URL: http://trixie63.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback