Ny blomma

Jag har gjort i ordning en kruka på altanen med prydnadskål och murgröna, blev rätt snyggt tycker jag.

Så här crayzy såg lillebror ut häromdagen:)

En ny " hobby"

(bild wikipedia)

Av någon märklig anledning har herr Schulman gått från att vara en person som jag allt som oftast fick lätta rysningar (av obehag)  av när han gjorde sina inlägg i MixMegapol på morgnarna.  Samtidigt fachinerade han mig lite eftersom han verkligen VÅGADE vara så där rätt fram. Nåväl, nu har han en blogg, pappabloggen (
http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen) som jag börjat följa mer eller mindre slaviskt. Jag fullkomligen älskar hans sätt att beskriva föräldraskapet. Han sätter ord på sånt som jag tror att de allra flesta känner som föräldrar men kanske inte alltid säger, rakt ut. Dessutom andas hela bloggen av härlig nyförälskelse.

Annars sitter jag här med ett glas vin och känner lite dan-före-dan-före-dopparedan-känsla. I morgon jobbar jag sista dagen innan min två veckors semester.  Lillplutt och jag ska vara lediga och den förstnämda har i morgon sin absolut sista dagisdag. DET är stort. En epok går i graven. Jag har inget dagisbarn längre. Å andra sidan trodde jag nog inte att jag skulle ha ett dagisbarn igen så här som jag nu har haft. Ibland har man tur:).

Lillplutt-lillebror sa häromdagen till oss att vi skulle knacka på hans dörr om vi ville nåt. Han skulle spela HÖG musik i rummet, preeeeecis som storebror. Han gick in i rummet, stängde dörren, och drog i gång cd-spelaren. Ut ur högtalarna strömmade.......................Thomas Ledin!:o Något otippat men lillebror var hur nöjd om helst och kände sig stooor. Att storebror spelar hårdrock verkade inte ha någon som helst betydelse. Skönt:)

Vilken tur att det inte var jag!

(bild fotoakuten)

En pojke, 19 år blev överkörd alldeles i närheten där vi bor när han tillsammans med kompisar skulle gå och handla godis. Dessvärre avled han, fruktansvärt! Lillebror och jag var ute och åkte bil och körde förbi platsen där olyckan skett. Det låg drivor med blommor på gatan och jag fick förklara för lillebror vad som hade skett. Att det var väldigt sorgligt och att hans mamma, pappa och vänner säkert är mycket, mycket ledsna över att aldrig få tillbaka sin pojke.

Det var tyst länge från baksätet sedan fullkomligt vällde orden ur honom:

- Vilken tur att det inte var jag! Då skulle ni aldrig mer få träffa mig......Min storebrorsa är alltid jättenoga med att titta sig för när han går över gator, så han blir inte överkörd. Jag är så glad att min brorsa inte är död.

Små barn säger ofta det som vi alla tänker...........

Mer Thailand

Dottern kom hem från sin semester tillsammans med pojkvännen och tankade ner alla sina bilder från Thailand i min dator. Oj så mycket minnen. Hon har fotat rätt mycket som jag inte fått med alls. Här kommer några smakprov:

Vi testar vår strand det första vi gör när vi kommer fram. Ljuvligt varmt och skönt.

Den vindlande bäcken som rann mellan husen i vårt lilla område.

Infarten till vårt område och vakten som alltid stod där, dag som natt.

Trafiken i Rayong

Vackert sortiment. Man blir glad av att se en sån här butik.

En del av marknaden i Rayong

Stranden bakom alla restaurangerna i Mae Phim

Huvudgatan

Färgeläget på Kho Samet

Fiskfarmen som vi tittade på under en av våra båtturer

Hallontider

Nu fullkomligen dignar hallonbuskarna under tyngden av alla bär.  Jag plockade ihop det som ligger på tallriken på bara 5 minuter. Bären har jag lagt i frysen så att jag och lillebror kan göra sylt eller saft sen. Han ringde nyss och berättade att han fångat två aborrar på sitt metspö och ätit upp dem.

Svininfluensa

(lillebror i full action)

Nu blev det tyst och tomt här hemma. P har åkt till Barsebäck för att titta på Scandinavian Masters, E+E är hos sin pappa och lillebror är på landet. Det är med andra ord riktigt ödsligt här hemma.

Läste om svininfluensan i DN i morse och det lät inte så där vidare upplyftande om hur hela befolkningen ska kunna vaccineras. För att säga det rätt ut, jag tror det är en omöjlighet att vaccinera alla. Hörde något på nätet om att själva vaccinet i sig skulle kunna vara farligt, typ cancerframkallande.

Hur vet man att man har fått just svininfluensan? Är det några speciella symptom man ska uppmärksamma? Hur vet man att det inte bara är en vanlig förkylning?

När vi landade i Bankok hade all flygplatspersonal munskydd och handskar. Vi var tvugna att fylla i formulär angående vår hälsa innan vi kom in i landet. När vi kom tillbaka till Sverige fanns inte någon som helst koll. Å andra sidan skulle väl knappast någon skriva på formuläret att de varit sjuka och därmed riskera att inte komma in i landet?

Lillebror på vift

Just i detta skrivandes nu är det ovanligt tyst och lugnt här i huset. Pappa P och jag har precis alldeles själva varit en tur i skogen och letat efter blåbär (inga blåbär men tusen mygg) och nu har vi grillat och ätit middag ensamma på altanen:).

Dottern är fortfarande i Båstad med sin pojkvän och hans familj, äldsta sonen är tillsammans med sin nya flickvän och lillebror, han har åkt till landet. Han ska vara där hela veckan med farmor och farfar och han är hur nöjd som helst. Han har haft nedräkning de senaste dagarna, precis på samma sätt som när han helt nyligen skulle vara några dagar hos mormor och L.

Det är mycket sexårstrots nu. Han utmanar mig och pappa stup i kvarten. För ett tag sen sa han till mig vid upprepade tillfällen:

- kolla in min rumpa!

samtidigt som han drog ned byxorna en bit. Jag fattade ingenting. Det lät ju i mina öron helt sjukt, varför höll han på så där? Han började spotta titt som tätt när vi var ute också. När han dragit ner byxorna en bit vid ännu ett tillfälle frågade jag, på skarpen, vad sjutton han höll på med och då fick jag svar:

- jamen jag gör som min brorsa jag, visar kalsongerna.

Aha! Han ville göra som tonårsbrorsan som på sitt (enligt mig) skeva sätt drar ner byxorna på halv stång och visar kallingarna. Så som många av hans kompisar gör. Spottar gör han också ofta. Tufft? NOT! Att det sen inte blir riktigt samma resultat när en 5-åring hasar ned sina byxor och visar linningen på ett par bamsekalsonger är en annan femma:D.

Det har hänt en hel del på sistone. Jag har träffat ett nytt par som jag ska doula i augusti, spännande. Det är mycket att läsa nu inför nästa kurstillfälle i september. Just nu plöjer jag igenom  "Lärobok för barnmorskor". Vi har varit på bröllop. P´s syster gifte sig med sin kärlek den 12e juli i sin trädgård och det var så vackert (hoppas inte brudparet har något emot att jag lägger in en bild på dem här nedan, den är ju rätt anonym). Jag har träffat min brorson som börjar närma sig 2-månaders strecket. Han hade utvecklat sig en hel del sen sist. Många varma leenden.....

Psst!

För er som är nyfikna finns vår grillhörna att beskåda i min renoveringsblogg:

www.trixie63.blogg.se/renovering

Bobby Car abstinens

Lillebror i familjen vill bli stor. Han vill börja på sexårs NU! Han spottar och hasar ner byxorna så att kalsongerna syns, precis som storebror. Är superstolt över sitt nya skrivbord och sitter gärna där och plitar med diverse.

I ett anfall av vuxenhet tyckte lillebror att vi kunde ställa upp hans älskade Bobby Car med släp på vinden. Den skulle hans lille kusin E få när han blivit stor. Sagt och gjort bilen åkte upp på vinden och vi vuxna var duktigt nöjda. Oljudet när det här fordonet framförs över parketten kan bli MYCKET störande.

Det gick ett dygn, ungefär sen bröt lillebror ihop.

- Jag står inte ut längre. Jag MÅSTE få leka med min Bobby Car! Ingenting är roligt längre, skrek han.

Nu är den nere igen....................*suck*

Thailand del 3........

Vi åkte på utflykt några gånger bl a till Kho Samet som är en fantastiskt vacker ö med hus och butiker i små, trånga vindlande gränder. Båtfärden tog ca 40 minuter och det gungade rätt rejält. Tyvärr blev dottern lätt sjösjuk och tyckte inte att det var så trevligt, hon klarade sig dock från att bli riktigt dålig. Väl framme på ön tog vi taxi ett par km till White Sand beach:

En annan gång åkte vi med på en båttur runt Kho Samet där vi tittade på mysko fiskar i en fiskfarm, snorklade/badade från båten och åt barbecue. Det var jättehäftigt.

Vi kan inte annat säga än att vi är väldigt nöjda med vår resa. Vädret var perfekt, den thailändska maten suveränt god (även om det faktiskt var gott med en pizza då och då). Thailändarna är oerhört vänliga och verkar älska barn. Alla från tonårskillar upp till gamla tanter gullade och pratade med Karl hela tiden.

Vi hoppas att vi har gett våra barn modet och lusten att resa på egen hand.

Thailand del 2...............

........75 meter nedanför vårt vårt hus låg den här härliga stranden. Här var vi i stort sett ensamma under våra två veckor. Då och då kom några thailändare och badade och fiskare som drog upp sina nät. Ibland petade fiskargubbarna med en lång pinne ner i sanden och drog upp något som såg ut som maskar men det var tydligen nejonögon (?), en delikatess. Vissa dagar var det väldigt stora vågor men inte så att det var någon fara att bada. Däremot var det härligt att surfa i vågorna.

Ett enda minus har vi haft under vår resa och det var att poolen i området var avstängt. Tydligen för att en thailändare hade drunknat/skadats och man skulle höja upp botten så att poolen inte var så djup. Vi fick då istället använda hotellet  pool, vilket fungerade bra det med. I poolen lärde sig femåringen att simma på riktigt, det var en höjdare. Han var så stolt. Han lärde sig också att dyka ner på botten och hämta upp saker med öppna ögon. "Vilken tur, det kom inte in vatten bakom mina ögon när jag tittade" var hans kommentar första gången han försökte:).

Alldeles nära oss på stranden låg ett ställe (förutom hotellet) där man kunde äta och dricka. Ett liiiiitet ställe med helt fantastiskt god mat. Där åt vi nog den bästa thaimaten totalt sätt. Personalen var underbar.

Närmaste ställe med restauranger och affärer var Mae Phim, dit vi åkte buss eller taxi. Vissa restauranger hade som service att hämta och lämna sina gäster när de åt, så dit ringde vi bara och blev hämtade. Oerhört bekvämt. Vi hade två favoritställen som vi oftast åt på, One Bar och Mr Moons ställe.

(One Bar, som hade svensk ägare som bodde granne med oss)

(Mr Moons restaurang med jättegod thaimat men äver västerlänskt)