Födelsdagsfirande

image76



I lördags firade vi födelsdagar här hemma. Äldsta sonen fyllde 16 år och svägerskan betydligt mer:). Barnens kusin i Danmark fyllde 9 år så det var många födelsedagsbarn på samma dag. Här hemma firade vi med släkten och jag bakade bl a en tårta. Jag hade bestämt mig för att tårtan skulle bakas efter konstens alla regler med tre bottnar, två fyllningar och grädde längst upp. Tårtan fodrades med smörkräm och vit marsipan färgades i rött och grönt till rosor och blad. På tårtan tänkte jag spritsa ut kristyr i lite olika färger.

20 minuter innan gästerna anlände skred jag till verket med kristyr och sprits. Vad händer? Jo spritshelvetet visar sig ha spruckit längs hela ena sidan och ALL kristyr ( vi pratar ett antal deciliter här) fullkomligen väller ut över mina händer och ner på diskbänken. Tack o lov hamnade inget på själva tårtan. Jaha, vad gör man nu? Mycket klet, ingen sprits och gästerna på intåg. Jag fick rulla en strut av smörgåspapper och spritsa så gott det nu gick med detta enkla redskap. Resultatet blev hyfsat.

Behöver jag tillägga att jag svor en del långa eder? Mannen bara tittade trött på mig och gick nån annastans.  Han hade tidigare muttrat nåt om att man faktiskt KAN köpa färdig tårta, vilket väl är att jämställa med landsförräderi?!

Pappa mår mycket bättre nu kan jag meddela. Han verkar vara utom fara. Jag har suttit hos honom sen tidiga morgonen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhh wow vilken supersnajsad tårta!! Verkligen tjusig!! Önskade verkligen att jag hade viljan/motivationen till tårtexperiment, men det har jag inte... Men jag älskar att se på fina tårtor!! :-) Så duktig du är!!!

Postat av: Tack

Kul att du gillade mitt premiärprojekt. Annars bakas dina tekakor stadigt nuförtiden

2008-01-16 @ 14:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback