Leilas chokladtårta:(

Leilas chokladtårta:(



Nåt gick snett, när jag skulle baka Leilas "chokladtårta" kaka, vilken just nu är framsidesbild på mattidningen Elle som jag prenumererar på.

Sagt och gjort, jag skred till verket och hällde i 300 g hasselnötskärnor i matberedaren och det gick ju bra. Sen kom vi till den mörka chokladen som skulle brytas i bitar och finhackas den med. Det gick INTE! Ett helt gäng chokladbitar satte sig fast på knivarna och följde liksom med runt. Allt blev bara på sin höjd lite mjukt och klibbigt. Vad göra? Jo pilla upp alla chokladbitar ur nöthacket och finhacka dem för hand. KLADDIGT! Tillbaka i matberedaren. Nu skulle smör tillsättas och sist 6 äggulor. Nu blir det så trögt så maskinen nästan börjar ryka och det luktar bränt. Stäng av maskinen. Lyckas dessutom få i lite äggula i vitorna som skulle vispas apart. Nåväl dom GICK att vispa upp ändå och äntligen kunde jag för hand röra ihop min smet och slänga in kakan i ugnen.

Bakade gotlandslimpa samtidigt  och hade två 4 åringar rännande runt benen, det var minst sagt körigt tidsmässigt och hela köket såg ut som en enda chokladsmet. Bränt luktade det från min matberedare också.

Fast som mannen sa, jag hade ju inte behövt göra bröd och tårta på en gång. Å andra sidan så hade det gått JÄTTEBRA om inte den f-rbannade chokladen vägrat hackas! *morr*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback