Misslyckad bakning men ändå inte

Igår försökte jag mig på att baka Gotlandslimpa på ett nytt sätt, med surdeg och lite annan kryddsammansättning än det vanliga (Märstakompisarnas recept) jag gör. Det gick sådär kan jag väl säga. Brödet såg helt galet ut inne i ugnen ett tag och det blev väl inte så mycket bättre efter att jag tog ut det:



Ja, ni ser ju själva. Hela skorpan sprack MEN brödet blev fantasiskt gott, fint och fluffigt inuti. Jag kommer helt klart att baka det här igen och hoppas att det blir bättre:



Receptet kommer här och är från Pain de Martin (
http://paindemartin.blogspot.com/)

Dag 1 kväll

3 dl varmt vatten
200 g rågmjöl
100 g surdegsstart
15 g pomeransskal

Rör ihop vatten, rågmlöl och surdegsstart. Täck bunken med plast och låt stå över natten. Gärna ganska varmt (i skåpet över kylskåpet brukar det vara någon grad över rumstemperatur).

Koka pomeransskalen i ca 30 minuter. Skär sen bort det vita på skalens insida. strimla och hacka skalen till små, små fina bitar. Låt ligga i en plastpåse i kylen.

Dag 2 morgon

Blanda först ...
3,5 dl hett vatten och ...
200 g rågsikt i en bunke för sig.
Rör sedan ihop det med blandningen från dag 1 (blanda ordentligt, skållningen gör det lite klumpigt till en början).

Låt stå varmt under dagen (jag har fått för mig att degen inte bör bli svalare än ca 23-24°).

Dag 2 kväll
Tillsätt ...
1 dl hett vatten
4 g anis och ...
4 g fänkål som man mortlar
15 g pomeransskal (från gårdagen)
50 g farinsocker
250 g rågsikt

Kör i maskin ca 5 minuter, låt sen vila 45 minuter (varmt).

Tillsätt nu ...
20 g salt
150 g mörk sirap
300 g rågsikt (jag gissar att man kan ha i lite mer, kanske 50 g)

Låt vila ca 45 minuter.

Dela degen i två bitar och knåda för hand tills degen käns lagom mjuk och smidig. Lägg dem sedan i jäskorgar, alternativt ett durkslag med en handduk i.

Låt jäsa minst 60 min. Sätt ugnen på 250°.

Sänk värmen i ugnen till 200° och baka av i 50 minuter 200°, sen i avstängd ugn 10 minuter. (När jag bakade var bröden 98° inuti efter 50 minuter och jag lät dem stå ytterligare 10. Men jag tror de hade kunnat stå ännu lite längre, kanske 60 + 10 minuter.)

Låt bröden ligga tills morgonen därpå innan du skär i dem.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nej ser inte helt galet ut, mer sådär riktigt hembakt (nästan stenugnskänsla) ut.



Mmm... Te hos dig någon kväll?

2009-03-21 @ 11:10:21
Postat av: Trixie

Du är välkommen (vem du än är?). Svårt att få bilden att visa hur DJUPA sprickorna är.

Postat av: Anonym

Den maskerade brödbeundraren slår kanske till snart igen.......

2009-03-24 @ 08:51:56
Postat av: Trixie

Moooaahahahaha:)

2009-03-25 @ 16:40:23
Postat av: Rebecca

Såååå gott det såg ut att vara!

2009-05-24 @ 12:29:42
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback