Kattkärringen är på gång igen!

Inspirerad av Martin i Stureby och hans fantastiska bak-blogg (http://paindemartin.blogspot.com/) har jag nu satt min första vildjäst. Kattkärringen är på gång igen!:) Jag har ingen aning om ifall den fungerar men min plan är att få baka ett så underbart gott Levain bröd som jag köpte på Rutes stenungsbageri (http://rutestenugnsbageri.se/) för några år sedan. Vi får väl se om jag lyckas.

Jag har precis läst ut "Vi de drunknade" av Carsten Jensen, en bok om danskt sjöfolk som bl a utspelar sig på 1800-talet. Där fanns en typ av vildjäst nämd i ett kapitel. En sjöman bakade bröd och stoppa ned ett par skalade potatisbitar i en flaska och fyllde på vatten, därefter satte han på en kork. Efter några dagar hade han en slags jäst. Häftigt, eller hur?

Så här såg vildjästen ut dag 2

Det här är dag 6


Här är ett bovetebröd, bakat efter recept på Martins sida *pekar uppåt*. Surdeg såklart:).


Ytterligare en praktbotia (akvariefisk) gick hädan igår. Eftersom det inte verkar fungera med dessa krabater i vårt kar frågade jag om jag fick lämna tillbaka den enda överlevande botian till djuraffären och det fick vi. Vi tog även med den döda firren. Vi fick kompensation både för den döda och den levande fisken. Högdalens zoo är verkligen service vänliga så det räcker och blir över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback