Thailandsresan (del 1)


(K + E vid Brandenburger Tor)

Nu är vi tillbaka efter vår Thailandsresa. Någon dag har gått och det mesta är som vanligt här hemma, resan finns kvar som en dröm.

Det finns hur mycket som helst att berätta om resan och jag vet knappt i vilken ände jag ska börja. Om jag startar med flygresan så var vi lite oroliga hur det skulle fungera att resa med Air Berlin, som för oss var ett okänt lågprisflyg. Vi hade en mellanlandning i Berlin på 8 timmar och vi visste inte om vi skulle kunna lämna flygplatsen. Det visade sig vara ogrundad oro, flygbolaget var bra. Visst var det trångt på flyget men jag vet inte om själva resandet gått lättare med en extra dm vid benen. Personalen var trevlig och vi fick mycket att äta/dricka i omgångar, vi behövde inte betala för något. Själva mellanlandningen i Berlin blev en hit. Vi tog buss in till staden och åt på restaurang, gick runt och tittade på sevärdheter. Vädret var toppen. En extra knorr blev det då busschauffören på vägen in till stan lyckades krocka med en bil, som tur var utan några personskador. Bussen fick evakueras.

(Vårt hus. Dottern och hennes pojkväns sovrum med balkong längst upp. Sonen likadant på baksidan)

När vi sedan landade i Thailand efter en ca 10 timmar lång flygning var vi rätt möra men vid gott mod. K var jätteduktig och klagade inte mycket. Han lyckades somna några timmar mellan mig och P. En chaufför skulle möta oss med skylt vid terminal 3 och vi blev först lite oroade då vi inte såg någon men förstod snart att vi inte hade gått tillräckligt långt från själva utgången. Väl ute så stod fullt med taxichaufförer med namn och en med mitt på:). Vi gick ut och kände värmen som ett våtvarmt omslag ungefär, det kändes märkligt. Vi fick åka i en väl tilltagen minibuss med bekväma säten och AC. Bilfärden tog drygt två timmar. Halvägs stannade vi för chauffören behövde en paus (tror vi för vi förstod aldrig riktigt vad stoppet berodde på). Hur som helst fick vi känna på den riktiga hettan samt gå in i en butik och köpa lite vatten, yoghurt och annat.

(vardagsrummet)

(K gungar nedanför "vårt" strandcafé)

Så kom vi då äntligen fram till vårt hus. Vi hade sett det på bild tidigare och det levde helt klart upp till våra förväntningar i verkligheten. Dottern och pojkvännen valde ett sovrum på övervåningen och E det mitt emot deras. Jag, P och K bodde i ytterligare ett på nedervåningen. Alla rum hade eget duschrum/toa. Köket var stort och fint och huset hade en liten fin välskött trädgård. På baksidan fanns en jättefin gemensam park som sköttes minitöst av thailändska arbetare. Dom krattade, klippte och ansade hela dagarna.

(vår baksida. K på väg mot stranden)

Fortsättning följer...............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback