Julgodis



Igår hade vi gäster hemma på middag. Vi åt helstekt biff, potatisgratäng, sallad och en, om jag själv får säga förbaskat god rödvinssås! Till efterrätt blev det cheesecake med pepparkaksbotten och varm glöggsås, mums. Tyvärr uteblev halva sällskapet, mannen i familjen fick en allergisk chock:(. Obehagligt.

Vi har tagit det lugnt i dag. Haft lång sovmorgon och en slö förmiddag. Sen åkte vi en sväng till golfhallen så att K fick slå lite. Väl hemma igen gjorde K och jag julgodis, Rocky Road (bild ovan), vi gjorde en variant av Leilas:

400 gram mörk choklad
60 gram skalade pistagenötter
100 gram salta jordnötter
200 gram dumlekolor (klipps mitt itu)
60 gram mini marshmallows (stora kan klippas i småbitar)

Chokladen smältes och övriga ingredienser blandas i. Häll upp i en form med bakplåtspapper, blandningen ska bli ca 3 cm hög. Låt svalna och skär i lagom stora bitar med vass kniv. Supersmarrigt och riktigt sött!

P gjorde (kors i taket) ett jättegott bröd med solroskärnor och dadlar.

Vi är lediga veckan som kommer. Det känns jätteskönt att få ta det lite lugn innan julen, hinna med och handla och fixa ordning mat och julgodis. P är ledig tre veckor själv ska jag jobba måndag-tisdag innan jul och likadant innan nyår men det blir ändå väldigt mycket ledigt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhhh. Vad gott det låter och gott det ser ut! Både Ps och Ks kreationer...

Skulle vilja se den dagen min M bakade ett gott och nyttigt bröd...

Hoppas ni har det bra och att du är taggad på tisdag...../Anna

2008-12-14 @ 22:00:10
Postat av: Trixie

jodå, jag är taggad men jag känner mig lite svullen i halsen idag. Hoppas det går över.:(

Postat av: Lisa

Oj, det ser jättegott ut! Är du redo för jul,eller är det mycket kvar? Titta gärna in i dubbelbloggen och säg hur läget är! :D

2008-12-15 @ 11:58:15
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Veronica

Fresta en gravid kvinna så där! Ser underbart gott ut. Levervärderna bättre så håll tummarna att Ks beviljar hemförlossning

2008-12-17 @ 07:56:06
URL: http://www.veronicasblogg.se
Postat av: Lisa

Börjar bli redo för julen faktist:)

2008-12-17 @ 11:37:39
URL: http://trixie63.blogg.se/
Postat av: Trixie

Veronica! Härliga nyheter, Jag håller tummarna! Kram

2008-12-17 @ 11:38:27
URL: http://trixie63.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback